Hajónk mozgató eleme, a propeller
A motoros hajózás egyik legfontosabb alkatrésze a propeller, más néven a hajócsavar. Kevesen vannak tisztában azzal, hogy ez a kis tartozék milyen jelentős mértékben befolyásolhatja vízen töltött időnket. A meghibásodott vagy nem megfelelő típusú propeller ugyanis kedvezőtlenül befolyásolhatja hajónk sebességét vagy csónakmotorunk fogyasztását, ezért ajánlatos gondosan mérlegelni, hogy milyen típust használjunk.
A propeller gondoskodik hajónk előrehaladásáról: nagysebességű forgásának köszönhetően tolóerőt képez, ez mozdítja meg a hajótestet a vízen. A szükséges tolóerő létrehozásával a hajócsavar nagy erőhatásnak van kitéve, amelyet tovább növel a gyors fordulatszámú hajtóműveknél fellépő centrifugális erő. A propeller anyaga általában alumínium, acél vagy bronz; elektromos csónakmotorok esetében leginkább műanyagot alkalmaznak. Jelentős igénybevételnél, azaz vízisportoknál vagy amikor nagy terhet kell a motornak megmozgatni, ajánlott acélpropellert használni, mivel az alumínium hajócsavarok nem elég erősek. A propellert két fő részre oszthatjuk: az egyik a hajócsavar levele vagy lapátja, a másik pedig az agy. Három-, négy-, illetve ritka esetben ötleveles propellerekkel találkozhatunk, amelyek balra vagy jobbra forognak; a motorokhoz nagy százalékban az utóbbit használják. A gyártók a hajócsavarok kialakításánál teljes mértékben figyelembe veszik a csónakmotor szerkezeti formájának összes jellemzőjét, és ennek megfelelően gyártják ezeket az alkatrészeket.A hajócsavar kulcsfontosságú tényezője a hatásfok. Értéke attól függ, hogy a motor kifejtett erejének – amelynek nagy része elvész – hány százalékát tudja a propeller átalakítani tolóerővé. A legjobb hatásfok százalékban a 75%, az átlag az 50%, de vannak 30-40%-os hatásfokkal működő hajócsavarok is. A hatásfokot befolyásolhatja az, hogy célunknak megfelelő propellert választottuk-e. Vásárlás előtt el kell döntenünk, hogy a hajócsavart mire fogjuk használni: sportoláshoz, ahova nagy tolóerővel rendelkező propeller kell, vagy pedig száguldozni szeretnénk, azaz a végsebességre megyünk, ahova nem kell túl nagy hatásfok. A hatásfok ezenfelül nagyban függ attól is, hogy a propeller milyen mélyen helyezkedik el a vízben, mekkora a tolószög (azaz a motor dőlésszöge), illetve milyen a hajófenék áramlásterelése. A rossz tolószög beállítás negatív jellemzőket vonz magával, például megnőhet a fogyasztás, és jelentősen csökkenhet a végsebesség.
A propeller másik fontos jellemzője az átmérő, amely meghatározza, hogy a hajócsavar mekkora víztömeget szállít. Minél nagyobb a propeller átmérője, annál nagyobb teljesítményű motorra van szükségünk. Az átmérő sugarát a propelleragy középpontjától mérjük a levél végéig. A propellerlevelek lényeges tényezője a meredekség, azaz a dőlésszög, amely azt határozza meg, hogy a hajó lassan vagy gyorsan haladjon; igaz, ezt a hajó más tulajdonságai is befolyásolhatják. A gyors hajóknál kisebb átmérőjű, kisebb lapátfejű, meredek dőlésszögű propellerre van szükség, míg a lassú hajóknál nagyobb átmérőjű, nagyobb lapátfelületű, kis menetemelkedésű hajócsavart ajánlatos használni. Ha nem megfelelő a választásunk, azt azonnal halljuk a motorzajon: a propeller meg fog csúszni, ami jelentős kihatással van a hajó sebességére, illetve akár az úgynevezett kavitáció is felléphet a motornál.
A kavitációt az okozza, hogy a hajócsavar szívó oldalán nagymértékű ritkulás lép fel, amely a vizet felforrasztja. A vízgőz a vizet elválasztja a propellertől, így a csavar szinte száraz területen forog. Ekkor a motor fordulatszáma ugrásszerűen megemelkedik, mintha terhelés nélkül forogna, és a motor „felbőg”. Ilyenkor hajónk nem siklik a vízen, a hajócsavar víz nélküli térben forog, és habossá veri a vizet, azaz kavitál. A probléma kiküszöbölésének egyik lehetséges módja a propeller víz alatti mélységének növelése, amely által nő a víz alatti nyomás. Ez a megoldás azonban igen költséges, ezért egyszerűbb, ha megfelelő hajócsavart választunk.
Láthatjuk, hogy a hajó egyik legalapvetőbb tartozéka valóban a propeller, ezért vigyázzunk erre a fontos szerepet játszó alkatrészre. Sekély vízben óvatosan közlekedjünk, mert egy apró ütközés is nagy sérüléseket okozhat. Ha propellerünk csak minimálisan karcolódik meg, az is nagyban befolyásolhatja a fent említett menettulajdonságokat és a motor fogyasztását. Ha letörik akár egy körömnyi felület, akkor a propeller már nem fog tökéletesen teljesíteni. Ha a hajócsavar széle már picit is recés, akkor ajánlott a baj elkerülése érdekében elsimítani; ügyeljünk azonban arra, hogy ha túlreszeljük, megváltoztathatjuk a propeller méretét. Hajózás közben mindig figyeljünk és próbáljuk elkerülni az úszó törmelékeket, mivel ezek is megrongálhatják a lapátokat. Az alumíniumból készült változat sokkal sérülékenyebb, de előnye, hogy a nagy ütést a hajócsavarok levelei roncsolódásukkal elnyelik; igaz, hogy teljesen szétmegy a hajócsavarunk, de más sérülés nem keletkezik. Az acél propellereknél más a helyzet. Mivel az acél sokkal erősebb anyag, nehezebben sérül, de ha mégis odacsapódik egy kőhöz, akkor nemcsak az acélcsiga károsodhat, hanem akár a propellertengely is, és akkor kárunk a több százezer forintot is elérheti.
A megfelelő propeller kiválasztásához mindig vegye igénybe szakember segítségét!
Kellemes hajózást kívánunk!