Hogyan válasszunk hajónkra csónakmotort?
Csónakmotorunk megfelelő kiválasztásához számos szempontot szükséges mérlegelnünk: meddig lehet hajónkat motorizálni? Milyen triebméretű csónakmotor szükséges rá? Folyón vagy állóvízen használjuk-e a hajót? Jelen írásunkkal segítséget szeretnénk nyújtani az új csónakmotor vásárlása előtt álló hajósoknak azáltal, hogy támpontokat adunk arra vonatkozólag, hogy egy adott típusú és méretű hajóra mekkora csónakmotort válasszanak.
Választásunk egyik kulcstényezője a csónakmotor teljesítménye (amely lóerőben vagy Kw-ban van megadva), mert a teljesítmény nagyban befolyásolja a hajónk sebességét és a vízen való viselkedését. Az sem jó, ha a csónakmotor teljesítménye túl nagy, de az sem, ha kicsi. A teljesítményen kívül fontos szerepet játszik a csónakmotor triebhossza (csizmahossz, szárhossz). Rossz triebválasztás esetén (mindössze néhány centiméterről van szó) a csónakmotor nehezen vagy szinte egyáltalán nem tudja megmozgatni a hajót.
Mindenki más és más hajót használ, eltérő teljesítményű motorral, ezért rövid ismertetőnket a csónakmotor teljesítménye alapján bontottuk kategóriákra.
2−3,5 lóerős csónakmotor
Ezek a kis teljesítményű csónakmotorok már elsősorban négyütemű változatban találhatóak meg a piacon. A 2006-os EPA-szabályozásoknak − amelyek a külmotor-gyártók számára tisztább és hatékonyabb használatot írnak elő − ugyanis már csak a négyütemű modellek felelnek meg. Ez a teljesítmény-tartomány (2−3,5 lóerő) elsősorban hordozható kenukra, felfújható csónakokra ajánlott. Csónakok esetében alkalmazhatóságuk a 3−3,3 méter hosszúságig terjed. Ez a kis lóerő alkalmazható kisebb méretű vitorlás hajók segédmotorjaként is. Ezek a motorok általában egy hengeres változatok és nem elektromos, hanem kézi indítással működtethetők. Teljes sebességváltóval nem rendelkeznek, csak üres és előremeneti állítási lehetőséget nyújtanak. A hátrameneti funkció a motor 180°-os megfordításával érhető el − ezek a motorok ugyanis 360°-ban körbeforgathatók. Általában beépített üzemanyagtartállyal rendelkeznek, és nem vagy csak ritka esetben csatlakoztatható rájuk külső tartály. Gyártónként eltér, de általában 86 cm3 űrtartalmú hengerek mozgatják meg ezeket a kisteljesítményű hajómotorokat. Általában 18 és 20 kg közötti súlyúk kimondottan a hordozható kategóriába sorolja e külmotorokat. Kétféle triebhosszal kerülnek forgalomba: a rövid (381 mm) és a hosszú (508 mm) változatban.
Mire lehet számítani ennél a csónakmotor-típusnál:
• a 3 méter körüli hajótesteket 7−14 km/órás sebességgel mozgatja meg;
• 450 kg-os hajótestek megmozgatására alkalmas;
• nagyon könnyű, könnyen szállítható;
• fogyasztása: 0,3−0,5 liter/óra.
4−6 lóerős csónakmotor
Hazánk egyik legkedveltebb csónakmotor-típusa. Na nem a nagy teljesítménye miatt, hanem azért, mert az 5 lóerős csónakmotorhoz még nincsen szükség hajóvezetői engedélyre, felügyelet mellett akár még gyermek is vezetheti. A 2006-os EPA-előírások miatt ezek a csónakmotorok is elsősorban négyütemű változatban kaphatók. A 4−6 lóerős csónakmotor ideális választás többféle méretű és típusú vízi járműre is, beleértve a gumicsónakot, horgászcsónakot, kenut, mentőcsónakot vagy akár kisebb méretű vitorlásokat is. Az 5 lóerős kategóriájú csónakmotorok akár a 6 méteres csónakokat is meghajtják, bár ez esetben a motorok eléggé le vannak terhelve. Az ideális csónak- vagy hajóhossz a 4 méter, amelyet még akár ezek a kis, hordozható kategóriájú motorok még siklásba is tudnak tenni. Ezek a motorok általában egy hengeres változatok és nem elektromos, hanem kézi indítással rendelkeznek. De van olyan gyártó, amelynek 6 lóerős kategóriájú motorjai 2 hengeres változatként kerülnek forgalomba. Mint a nagy csónakmotorok… a 4, 5, 6 lóerős modellek már tényleg olyanok, mint a nagy teljesítményű modellek, található rajtuk berántó szerkezet, karos irányítás, és ami a legfontosabb: a váltókar minden irányba, azaz előre, üresbe és hátra is állítható. Nincsen szükség 180°-os forgatásra ahhoz, hogy a motor hátrafele menjen. Két csizma (trieb) hosszal vásárolható, a csónakoknál a megszokott rövid (381 mm-es), vitorlás hajók esetében pedig a hosszú (508 mm-es) változatú motor ajánlott. Már van olyan motorgyártó cég, aki extra hosszú (635 mm-es) csizmával gyártja a motort, ez a magas hátfalú vitorlás hajóknál ajánlott. Ezek a csónakmotorok már alkalmasak arra, hogy árral szemben is közlekedni tudjanak, nem csak állóvízen. A 4, 5, 6 lóerős motorokat forgalmazzák beépített tankkal és kültankkal is, de mindkét esetben csatlakoztatható külső üzemanyagtank a csónakmotorra.
Mire lehet számítani ennél a csónakmotor-típusnál:
• a 4 méter körüli hajótesteket 14−22 km/órás sebességgel mozgatja meg;
• 550 kg-os hajótestek megmozgatására alkalmas;
• nagyon könnyű, könnyen szállítható;
• könnyű kezelhetőség, teljes váltási fokozatok;
• fogyasztása: 0,8−1,2 liter/óra.
8−10 lóerős csónakmotor
A 8−10 lóerős teljesítményű csónakmotorokhoz már szükséges hajóvezetői engedély és hajólevél. Kis méretű, hordozható, de erős motorokról van szó, amelyek mindenhol megállják a helyüket: legyen az folyó vagy állóvíz. A 2006-os EPA-előírások miatt ezek a csónakmotorok is elsősorban négyütemű változatban kaphatók a piacon. Igen kedveltek gumicsónakokon, alumínium csónakokon, könnyebb üvegszálas csónakokon vagy segédmotorként nagyobb méretű vitorlás hajókon. Az ideális hajóhossz − amelyet még könnyedén siklásba visz ez a kategória − körülbelül 4,5−5,5 méter, az ideális hajósúly pedig nagyjából 400 kg. A csónakmotor persze jóval nagyobb tömeg megmozgatására is alkalmas, de akkor a siklásról le kell mondani. Vitorlás hajók esetében segédmotorként akár 6−9 méteres vitorlás hajó mozgatására is képes. Minden motoron található sebességváltó kar, amellyel minden irányba lehet váltani (előre-üres-hátra). Az alapmotorok kézi indításúak, de minden gyártó kínál elektromos indítású modellt is. Nagy részükben már generátor is található, amely akkumulátor töltésére alkalmas. Minden gyártó 2 hengeres változatban gyártja ezeket a körülbelül 210 cm3-es, 35−40 kg súlyú motorokat. Háromféle csizmahosszal kaphatók: rövid, hosszú és extra hosszú. Fontos, hogy a fartükörhöz megfelelő csizmahosszt válasszuk. Ezeket a csónakmotorokat a gyártók már ellátták hangszűrővel és olyan vizuális figyelmeztető jelzésekkel is, mint az alacsony olajnyomás vagy a túlmelegedés jelző. A két hengernek köszönhetően jelentősen csökkent a vibráció is. Az üzemanyag-bevitelről minden modellnél kültank gondoskodik, ebben a kategóriában nincs belső tartály. A csónakmotorok akár kormányzásra is beköthetőek, ez esetben távirányítással működtethetők.
Mire lehet számítani ennél a csónakmotor-típusnál:
• 4,5−5,5 méter körüli hajótesteket 21−30 km/órás sebességgel mozgatja meg;
• akár 1000 kg-os testek megmozgatására is alkalmas;
• kiváló választás csónakra fő motorként vagy nagy vitorlás hajókra segédmotorként;
• a 2 hengernek köszönhetően jobb teljesítmény, vibráció-mentesség, zökkenőmentes működés;
• a nagy teljesítmény és a könnyű hordozhatóság ötvözete;
• fogyasztása: 1,2−2 liter/óra.
15−20 lóerős csónakmotor
Erőteljes csónakmotorok, amelyek még mindig a hordozható kategóriába tartoznak. Esetükben is lényeges követelmény a tiszta, környezetbarát használat, így a gyártók ezt a kategóriát is négyütemű változatban gyártják. Ezek a 15−20 lóerős csónakmotorok rendkívül népszerűek felfújható csónakoknál, kisebb horgászhajóknál vagy nagyobb méretű horgászcsónakoknál, illetve ritkább esetben segédmotorként nagy méretű, vitorlás hajóknál. Az ideális hajóhossz, amelyet még könnyedén siklásba visz ez a kategória, az megközelítőleg 5−6 méter, az ideális hajósúly pedig 575 kg. Erre a kategóriára is igaz persze, hogy csónakmotorjai jóval nagyobb tömeg megmozgatására is alkalmasak, de akkor a siklásról le kell mondani. Vitorlás hajók esetében segédmotorként akár 8−14 méteres vitorlás hajó mozgatására is képes. Az összes gyártó motorján található kézi váltókar vagy pedig a motor távirányítós változat, amelyet akár kormányzásra is be lehet kötni. Az alapmotorok kézi indításúak, de a gyártók kínálatában megtalálható az elektromos indítású modell is. Ebben a lóerő tartományban található olyan távirányítású modell is, amelynél a motor döntését elektromosan (Power-Trim-Tilt) lehet elvégezni. A motorok nagy részében már alaptartozék a generátor is, amely az akkumulátorok feltöltését oldja meg. A 15−20 lóerős csónakmotorok 2 hengerrel, valamint kb. 350 cm3 űrtartalmú dugattyúval rendelkeznek. A motorok súlya nagyjából 50 kg környékén mozog. Ezeket a csónakmotorokat is háromféle csizmahosszal lehet kapni: rövid, hosszú és extra hosszú. Fontos, hogy a fartükörhöz megfelelő csizmahosszt válasszuk. Ezeket a csónakmotorokat is ellátták a gyártók hangszűrővel és olyan vizuális figyelmeztető jelzésekkel is, mint az alacsony olajnyomás vagy a túlmelegedés jelző. A két henger gondoskodik a vibráció csökkentéséről. A csónakmotorok üzemanyag ellátása minden modellnél külső üzemanyagtartályból történik.
Mire lehet számítani ennél a csónakmotor-típusnál:
• 5−6 méter körüli hajótesteket 25-45 Km/h-s sebességgel mozgatja meg;
• akár több 1000 kg-os testek megmozgatására is alkalmas;
• kiváló választás csónakra fő motorként vagy nagy vitorlás hajókra segédmotorként;
• a 2 hengernek köszönhetően jobb teljesítmény, vibráció-mentesség, zökkenőmentes működés;
• a nagy teljesítmény és a könnyű hordozhatóság ötvözete;
• generátor, amely 12 voltos rendszer töltésére alkalmas;
• fogyasztása: 2,25−3,6 liter/óra.
A fenti információk csak tájékoztató jellegűek, emellett még számos egyéb figyelembe veendő tényező befolyásolja a hajótest és a csónakmotor teljesítményét, illetve fogyasztását. Ilyen befolyásolási tényezők a hajótest pontos súlya, a terhelés, a szállítandó személyek száma, a hajótest formája, anyaga, folyó vagy állóvizes használat stb. A hajógyártók minden esetben megadják, hogy az általuk gyártott hajót milyen teljesítményű motorok viszik siklásba, illetve mekkora az adott hajótestre felszerelhető maximális teljesítményű motor.
Kellemes hajózást kívánunk!