Menü
Ön itt jár: > Kezdőlap > Hogyan válasszunk? >

Hogyan válasszunk elektromos csónakmotort?

Hogyan válasszunk elektromos csónakmotort?

Barátom a környezet, a csend, a nyugalom… ezért elektromos csónakmotort szeretnék! No de mi alapján válasszam ki a számomra legmegfelelőbbet? Fusd át alábbi összefoglalónkat, és reméljük minden kérdésed válaszra talál! 

                                        

A tolóerő

Választásunknál vitathatatlanul a legfontosabb szempont az elektromos csónakmotor tolóereje. Minél nehezebb egy csónak vagy hajó, annál nagyobb tolóerőre van szükség ahhoz, hogy elérje maximális sebességét a vízen. A tolóerő meghatározásához két dolgot kell szem előtt tartanunk: a csónak súlyát és hosszát. E két tényező közül a hajó súlya a legfontosabb, amelynek megállapítása során az össztömeget kell figyelembe vennünk, azaz a csónak, a felszerelés és az utazó személyek együttes súlyát. A másik fontos tényező a hajó hossza, amelynek tolóerő-igényét az alábbi táblázatban foglaltuk össze, a hosszúságot lábban (ft), a tolóerőt pedig librában (lbs) megadva. Természetesen az alábbi tolóerő-adatokat a hossztól függetlenül a hajó súlya is nagyban befolyásolhatja.

HAJÓ HOSSZA (ft) MINIMUM TOLÓERŐ (lbs)
12'-14' 35
14'-16' 40
17' 50
18' 55
19' 65
20' 75
21' 80
22'+ 80-101

 

A két fent részletezett tényező mellett a tolóerő meghatározásához figyelembe kell vennünk azt is, hogy általában milyen időjárási viszonyok közepette használjuk hajónkat: nyugodt, hullámmentes vízen, vagy szeles, erősen hullámzón, esetleg a tengeren.

Farmotor, orrmotor vagy peremmotor

Az elektromos csónakmotorok három típusát különböztetjük meg egymástól. Világviszonylatban a legelterjedtebb a hátsó meghajtásként működő, fartükörre szerelhető csónakmotor. Egyszerű a rögzítése, könnyedén le- és felszerelhető, és könnyű a kezelhetősége. Egy másik típus az orrmeghajtásként működő, hajóorrba szerelhető elektromos csónakmotor. Irányítása lábpedállal vagy távirányítóval történik, hogy a kezek szabadon maradhassanak. Ez a megoldás általában a pergető horgászok körében örvend nagyobb népszerűségnek. A harmadik kategóriát a speciálisabb peremmotor képviseli, amely nagy hajók robbanómotorjának kavitációs lapjára szerelhető. A távirányítással kezelhető peremmotor előnye, hogy a robbanómotor beindítása nélkül is meghajtja a hajót, segítséget nyújtva a navigálásban kikötőben vagy lassú haladáskor.  

A motor feszültsége

Az elektromos csónakmotorok akkumulátorról működnek. Minél nagyobb teljesítményű egy elektromos csónakmotor, annál nagyobb hálózati feszültséget igényel. A motorok nagy százaléka 12 voltos rendszerrel működik, amely általában 55 librás motorig használatos. Az ennél nagyobb teljesítményű motorok lehetnek 24, 36 vagy akár 48 voltosak is. Az összes elektromos csónakmotornál 12 voltos akkumulátor szükséges, csak van ahol egy, kettő (24 voltos rendszer esetén), három (36 voltos rendszer esetén) vagy akár négy (48 voltos rendszernél). 

Az általunk választott tolóerejű motor általában diktálja a szükséges akkumulátor-darabszámot. A gyártók azonban minden típusú és gyártású motoron feltüntetik a motor feszültségi tartományát.  Ha mindössze pár órát tartózkodunk a vízen, mondjuk horgászat vagy kikapcsolódás céljából, akkor elegendő a 12 voltos rendszerű elektromos csónakmotor. Ha azonban általában ennél hosszabb ideig használjuk hajónkat, akkor ajánlott nagyobb, 24, 36 vagy 48 voltos feszültségű motort választani. 

Akkumulátorok 

Fontos, hogy jó minőségű, mély ciklusú akkumulátort – vagy egyéb elnevezésein mélykisülésű, lassú kisülésű, vagy munka akkumulátort − használjunk. Ez az akkumulátor-típus ugyanis folyamatosan adja le a teljesítményt, és lemerítése után akár több százszor is újratölthető. Az elektromos csónakmotor akkumulátorára más fogyasztót (lámpát, GPS-t, halradart stb.) ne kössünk rá, ezeket működtessük egy másik akkumulátorról.  

Az elektromos csónakmotor-gyártó cégek megadják, hogy a csónakmotoroknak mekkora áramfelvételük van egy óra alatt. Ezt alapján kiszámolható, hogy mennyi időt tölthetünk kint a vízen. Ha egy motor 30 ampert vesz fel egy óra alatt, akkor egy 100 amperórás akkumulátorral körülbelül három órát maradhatunk a vízen. Természetesen ezt az időtartamot befolyásolhatja hajónk sebessége, súlya, vagy akár a szeles időjárás is.

Töltők

Akkumulátorunk feltöltéséhez három típusú töltő áll rendelkezésünkre. A legelterjedtebb közülük az úgynevezett hordozható akkumulátor-töltő, amely 220 voltról működik, ezért bárhová vihetjünk magunkkal, ahol ez a feszültségforrás rendelkezésre áll. A használaton kívüli töltő egyszerűen tárolható. Egy másik típus, a fedélzeti akkumulátor-töltő általában hajókon található. Hálózati töltőnek nevezhetjük, mert a 12 vagy 24 voltos hajórendszerbe van beépítve. A harmadik típusú töltő 12 voltos rendszeren működik, így akár az autó szivargyújtó rendszeréről is használható.

Ügyeljünk arra, hogy elektromos csónakmotorunk akkumulátorát nem szabad gyorsan tölteni. A megfelelő akkumulátor-töltőt a megadott akkumulátor AH (amperóra) tizedével szabad tölteni. Tehát ha van egy 100 AH-s akkumulátor, akkor azt 10 AH-s töltővel szabad tölteni. Amennyiben figyelembe vesszük ezt az előírást, sikerrel növelhetjük akkumulátorunk élettartamát. 

Extrák

A jól ismert Minn Kota elektromos csónakmotor-gyártó cég forgalmaz olyan motorokat is, amelyek extrákkal vannak felszerelve. Egyes modelljeik (i-pilot, Autopilot) működtethetők robotpilótával is, amely a GPS rendszer utasításai alapján irányítja a hajót. Előnye, hogy miután az elektromotor távirányítójába előre beprogramoztuk a koordinátákat, az elektromotor bármilyen szélerősségnél tartja a megadott irányt.

Szintén a Minn Kota gyárt olyan típusú modelleket, amelyeknél az elektromos csónakmotor hajtóművébe egy univerzális halradar (universal sonar) jeladó van beépítve. Ez az univerzális jeladó rácsatlakoztatható a legnagyobb halradargyártó cégek – Humminbird, Lowrance vagy Garmin − modelljeinek képernyőjére. Fontos tudnivaló, hogy a halradar szonár csak akkor működik, mikor az elektromos csónakmotor hajtóműve a vízben van.

Akkumulátor-töltöttség jelző

Ma már a nagy gyártók összes modelljüket felszerelik töltöttség-visszajelzővel. Az akkumulátor töltöttség-visszajelző nagy segítség a felhasználó számára. Azáltal ugyanis, hogy kijelzi az aktuális töltöttségi szintet, szinte pontosan kiszámolható, hogy mennyi időt tudunk még a vízen tölteni. A töltöttségi szintet (tele – közepes – alacsony – lemerült) általában egy LED sor jelzi a motorok fej részén. A visszajelző használatával elkerülhetjük, hogy az akkumulátor lemerülése miatt hajónkat, csónakunkat evezni kelljen.  

                                                              

Szervizháttér

Vásárlás előtt mindenképpen mérjük fel, hogy az általunk kiválasztott elektromos csónakmotornak itthon milyen forgalmazási és szerviz háttere van. Sajnos kis hazánkban ma is értékesít motorokat jó néhány kevéssé ismert elektromos csónakmotor-gyártó cég, amelyek sem szervizelést, sem alkatrész-utánpótlást nem biztosítanak.

Kellemes hajózást kívánunk!

 

Tartalomhoz tartozó címkék: csónakmotor